راهنمای کامل خرید عطر و ادکلن برای خانمها و آقایان
راهنمای کامل خرید عطر و ادکلن برای خانمها و آقایان
در بازار متنوعِ امروز، انتخاب اکثر کالاها چندان کار راحتی نیست، بهویژه اگر این کار با انتخاب و خرید عطر یا اُدکلن گره خورده باشد. به طور کلی جدا از دانش و اطلاعات لازم در مورد رایحههای متنوع و نتهای آنها، انتخاب عطر یا اُدکلن از تمایل درونی شما سرچشمه میگیرد، چراکه نوع عطر شما نه تنها تمثیلی از شخصیت را میسازد بلکه تأثیری ماندگار هم از شما به جای میگذارد. با توجه به همین توضیحات هم در این نوشتار از سری راهنماهای خرید دیجیکالا مگ، به سراغ انواع عطر و ادکلن میرویم و هر آنچه در انتخاب و خرید این کالاهای خوشبو نیاز است را بررسی میکنیم.
تاریخچهی مختصر ابداع عطر
شاید برای شما هم جالب باشد اگر بدانید که هیچ کس دقیقاً نمیداند که اولین عطرها کی و کجا ساخته شدهاند. اما میتوان اذعان داشت که در حدود ۴۰۰۰ سال پیش مردمی در چین، مصر، هند و خاورمیانه جزو اولین کسانی بودند که عطر درست میکردند. جالب است بدانید که طبق اسناد باستانی حاصله از بینالنهرین اولین شیمیدان جهان، زنی به نام تاپوتی (Tapputi) بود که عطرهایی از مخلوط گلهای طبیعی و روغنها میساخت.
در عین حال قدیمیترین عطری که تا به امروز باقی مانده و مستند شده است، در جزیره قبرس (طبق افسانههای یونانی، قبرس جایی است که الههی آفرودیت (Goddess Aphrodite) به دنیا آمد!) یافت شده است. باستانشناسان در این منطقه بطریهای عطری با ۱۴ رایحه مختلف از جمله بادیان، کاج، ترنج و بادام را پیدا کردهاند. جالب است بدانید که در قدیم مردم این رایحههای طبیعی را با روغن زیتون مخلوط و روی پوست یا مو استفاده میکردند.
باور کنید یا نه، سلیقهی ما نسبت به رایحهی عطرها در طول زمان بسیار تغییر کرده است. درواقع رایحهای خوب برای شما ممکن است برای یک یونانی باستان وحشتناک باشد! در همین راستا، بزرگترین تغییرات در رایحهی عطرها در طی چند قرن اخیر تغییر از بوهای طبیعی به سمت مصنوعی بوده است. با این حال، برخی از عطرسازان در تلاش برای برگرداندن ذائقهی افراد به سمت رایحههای طبیعی هستند، این مساله یکی از دلایلی است که چرا همهی ما طرفدار عطرهای خاص هستیم. همچنین ممکن است از شنیدن اینکه عطرهای مورد علاقهی ما در طول قرن گذشته به طرز چشمگیری تغییر کرده است، تعجب کنید. در دههی ۱۹۲۰، محبوبترین عطرها برای خانمها رایحههای تند و همراه با بوی خاص چرم، چوب و مشک بود، ذائقهای که با نظر امروزی افراد (رایحههای گل و میوه) بسیار فاصله دارد.
انواع عطرهای موجود در بازار
چه از جمله طرفداران قدیمی عطر و ادکلن باشید و چه تازه وارد، پیدا کردن عطری که دوست دارید میتواند تجربهای سخت و دلهرهآور باشد. هنگامی که به پیشخوان یک فروشگاه برای خرید این محصول نزدیک میشوید، تنها اطلاعاتی که میتوانید در مورد هر یک از عطرهای روبهروی خود به دست آورید، مشاهدهی ظاهر بطری است، که البته چیز زیادی به شما نمیگوید. از طرفی معمولا فروشندهها هم چندان در انتخاب و خرید کمککننده نیستند. بنابراین بهترین راه برای شروع این کار کسب اطلاعاتی کلیدی دربارهی انتخاب عطر مناسب است.
در همین راستا لازم است که در ابتدا بدانید که چه تفاوتی بین عطر، اُدکلن یا ادو پرفیوم است. احتمالا شما هم در گفتوگوهای روزانه متوجه شدهاید که خوشبوکنندهها بر اساس غلظت روغن عطر در دستهبندیهای مختلفی وجود دارند و همین مساله نیز عاملی برای اعمال وجه تمایز بین محصولات نام برده است. بنابراین در این قسمت از این راهنمای خرید به منظور انتخابی دقیقتر انواع خوشبوکنندههای بدن را معرفی و مشخصههای اصلی هر یک را بررسی میکنیم.
۱. پرفیوم (Perfume)
پرفیوم که با نام عطر خالص هم شناخته میشود، محصولی با بالاترین میزانِ غلظت روغن عطر (۲۰٪ الی ۳۰٪) است. جالب است بدانید که عطرهای خالص میتواند تا ۶ الی ۸ ساعت بر روی پوست ماندگاری داشته باشد و به طور کلی در دستهی گرانترین محصولات خوشبوکننده قرار دارند.
۲. ادو پرفیوم (Eau De Perfume)
ادو پرفیوم را میتوان از جمله محصولاتی در نظر گرفت که غلظت آن در حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد است و معمولا به مدت ۵ ساعت ماندگاری دارد. ادوپرفیومها تقریبا ماندگاری و پخش بوی بالایی دارند و همزمان ملایمت و سبک مناسبی را نیز به ارائه میکنند. علاوه بر این، قیمت محصولاتی که از نوع ادوپرفیوم هستند، معمولا پایینتر است و بر روی شیشهی این نوع از عطرها معمولا عبارت EDP را میتوان مشاهده کرد.
۳. ادوتویلت (Eau De Toilette)
ادوتویلت یکی از رایجترین خوشبوکنندهها است که برای استفادهی روزمره گزینهای مناسب است و بر روی شیشهی این نوع از عطرها معمولا عبارت EDT را میتوان مشاهده کرد. در این نوع از محصولات، معمولا بر روی ترکیبات نتهای ابتدایی تمرکز شده است. همچنین درصد غلظت عطر در ادوتیلتها بین ۵ تا ۱۵ درصد است و در حدود ۲ تا ۳ ساعت ماندگاری دارد. جالب است بدانید که تقریباً همهی شرکتهای تولیدکنندهی عطری برای تولید این محصول بینالمللی سرمایهگذاری میکنند، چراکه بازار خوب و قیمت بسیار مناسبی دارد. لازم به ذکر است که خرید عطر مردانه یا زنانه از نوع ادوتویلت معمولا از انواع پرفیوم و ادوپرفیوم بهصرفهتر است.
۴. اُدکلن (Eau De Cologne)
اُدکلنها یا EDC نسبت به سه نوع خوشبوکنندهی قبلی از غلظت روغن بسیار کمتری برخوداراند و محصولاتی با غلظت حدودی ۲ تا ۴ درصد هستند که تا حدود ۲ ساعت ماندگاری دارند. درصد الکل استفاده شده در اُدکلنها بسیار بالا است به همین دلیل هم قیمت مقرونبهصرفهای دارند.
۵. بادیمیست و اَفترشِیو (Body mists and After Shaves)
بادیمیست و اَفترشِیو، حاوی کمترین میزانِ غلظت عطر هستند و برای استفاده به مدت کوتاه مناسباند. این نوع از کالاها فرمولاسیون سبکی دارند و بعد از باشگاه یا چند دقیقه قبل از خروج از خانه استفاده میشوند. بادیمیست را میتوان عطری بر پایه آب دانست که به صورت قطرات بسیار ریز و غبار مانند روی بدن به جز صورت، اسپری میشود.
نت عطر چیست و چه اهمیتی دارد؟
به بیانی ساده به ترکیباتی اصلی که ساختار رایحهی عطر را میسازند، نُت عطر میگویند. به طور کلی هر عطری که خریداری میکنید، دارای سه نت خاص است که شامل نتهای اولیه (Top notes)، نتهای میانی (Middle notes) و نتهای پایه (Base notes) میشود و همانطور که قبلا بیان شد، ترکیبی از این نتها رایحهای منحصربهفرد را برای عطر میسازد.
جالب است بدانید که هر کدام از این سه نت میتوانند تاثیر متفاوتی را روی ساختار رایحهی عطر بگذارند. به عنوان مثال با وجود نتهای اولیه، میتوانید نتهای میانی را به صورت عمیق و نتهای پایه که آخرین مرحلهی ظهور رایحهی عطر است، را استشمام کنید.
اصولا نتهای اولیه بلافاصله پس از اسپری کردن عطر درک میشوند. از طرفی نتهای پایه از فرمولاسیون سبکی ساخته شدهاند که به سرعت تبخیر میشوند. درواقع این نتها تصور اولیه فرد، از یک عطر را تشکیل میدهند و نقش مهمی در فروش این محصولات دارند. رایحهی مرکبات، گلهای ملایم و زنجبیل از جمله نمونههای رایج برای نتهای اولیه است.
نتهای میانی بعد از نتهای اولیه ظاهر میشوند و حدود ۱۰ تا ۶۰ دقیقه ماندگاری دارند. نت میانی، بدنهی اصلی رایحهی عطر را تشکیل میدهد و معمولا ملایم و نرم است. این نتها معمولا سنگین هستند و به عنوان مثال به صورت رایحهی اسطوخودوس و گل رز پدیدار میشوند. در پایان نت پایه، بوی عطری است که پس از تبخیر نت میانی ظاهر میشود و همراه با نتهای میانی ساختار اصلی عطر را تشکیل میدهند.
۵ نکتهی کلیدی که باید قبل از خرید اُدکلن و عطر بدانید!
لازم است که یکبار برای همیشه نکاتی اساسی به منظور خرید یک اُدکلن مناسب را بیان کنیم تا انتخاب برای شما آسان شود. به طور کلی این موارد به شرح زیر است:
۱. اهمیت غلظتِ روغن عطر (The concentration of perfume oil)
غلظت روغن عطر در هر نوع عطری، تعیینکنندهی مدت ماندگاری عطر روی پوست شما است. با اینکه برندهای مختلف میزان غلظت عطر را طبق استانداردهای خود تعیین میکنند، اما مطابق با آنچه دربارهی انواع خوشبوکنندهها گفته شد، باید محصول مدنظر را با توجه به سلیقه و بودجهی خود انتخاب کنید. دقت داشته باشید که هر چه میزان غلظت عطر در نوع خوشبوکنندهی انتخابی بیشتر باشد، ماندگاری آن هم بیشتر خواهد بود.
۲. رایحهی مورد علاقه شما چیست؟
اگر در انتخاب عطر و اُدکلن، کاملاً تازهکار هستید، به رایحههایی متمایز که در زندگی از آنها لذت میبرید (برای من، همیشه رایحهی قهوه است)، فکر کنید. برای شروع به رایحهی شامپوی نارگیل خود در باشگاه فکر کنید یا رایحهی نوشیدنی خود را در نظر بگیرید. حتی شما میتوانید به بوی کاج و گیاهانی که دوست دارید هم فکر کنید! همه این موارد میتواند به عنوان یک نقطه شروع عالی برای انتخاب و خرید عطر ایدئال شما کمک کننده باشد.
۳. کجا چه عطری بزنم؟
استفاده از اُدکلن یا عطری با رایحهی بسیار تند و گرم در محیطی خاص و رسمی چندان توصیه نمیشود.
همواره در زمان خرید اُدکلن و عطر به مکانی که در آن قصد استفاده از عطر را دارید، دقیق فکر کنید. عطرهای گرم همراه با نتهای ترش و شیرین، برای مهمانیهای شبانه و بیرون از منزل نسبت به محیطهای اداری مناسبتر است. از طرفی استفاده از عطر گلهای سبک یا مرکبات در محیطهای حرفهای انتخاب هوشمندانهتری است. در عین حال توصیه میشود که شدت و ملایمت رایحهی عطر خود را در نظر داشته باشید، چراکه استفاده از اُدکلن یا عطری با رایحهای بسیار تند و سنگین در محیطی خاص و رسمی چندان توصیه نمیشود.
۴. توجه به نت عطر به منظور انتخاب رایحهی موردعلاقه
رایحهی مرکبات، گزینههایی جذاب هستند که نتهایی برگرفته از از لیمو، پرتقال و سایر میوهها دارند. بنابراین اگر به دنبال عطری بهاری یا تابستانی هستید، عطرهایی با نتهای پایه و میانی مرکبات، یک انتخاب عالی است. نتهایی با عطر گلها یکی از پرطرفدارترین رایحهها است، زیرا القاکنندهی حسی رمانتیک همراه با رایحهای شیرین و ملایم است. به طور معمول پرفیومها با ترکیبی از رایحهی گل رز، زنبق، یاس و اسطوخودوس ساخته میشوند، همچنین بسیاری از پرفیومهای مردانه دارای شکوفه پرتقال در نت میانی خود هستند.
نتهای شرقی (Oriental notes) از ادویههایی مانند دارچین، وانیل، میخک و غیره سرچشمه میگیرند که رایحهای گرم و ماندگاری بالا به عطر میدهد.
نتهای چوبی (Woody notes) عمدتاً مورد علاقه مردان است و از نتهای اولیهی سبک و نتهای میانی با رایحهای تند ساخته شده است. این نتها معمولا از چوب سدر، بلوط و نعناع هندی ساخته شدهاند که تندی آن، جوهرهای پیچیده به عطرها میدهد.
اُدکلنها یا عطرهایی با نت مرکبات یا گل، برای استفادهی روزانه گزینهای مناسب هستند؛ در حالی که نتهای چوبی و شرقی را میتوان به عنوان رایحهای مناسب برای مهمانیهای شبانه و عصرانه در نظر گرفت.
۵. برند عطر و اُدکلن
یک نکته عالی برای خرید آنلاین و حتی حضوری هر نوع اُدکلن و عطری، تحقیق در مورد شهرت شرکت تولیدکننده آن است. برای آگاهی از چنین اطلاعاتی، علاوه بر دوستان و آشنایان، بررسی راهنماهای خرید، شبکههای اجتماعی، انجمنها و سایتهای معتبر کمککننده است. به طور اجمالی به منظور معرفی بهترین برندهای عطر و اُدکلن ارزانقیمت میتوان به مارکهای «اسکلاره» (Sclaree) و «برندینی» (Brandini)، عطرهای میانرده به «ژک ساف» (Jacsaf) و «ریو کالکشن» (RIO collection) و برندهای گرانقیمت به «برند مارلی» (Parfums de marly) و «زرجوف» (Xerjoff) اشاره کرد. روش صحیح تِست عطر قبل از خرید
خیلی از افراد در هنگام خرید انواع عطر آن را روی پوست خود امتحان میکنند. اما در همین راستا ممکن است سوال شود که آیا همهی افراد این کار را به درستی انجام میدهند؟ مسلما نه! برای تِست عطر قبل از خرید، باید عطر را روی نقاطی که به طور طبیعی گرم است (مانند مچ دست)، اسپری کنید.
در طی فرآیند خرید، اکثر مردم عطر را بلافاصله پس از تست به سرعت میخرند، اما با توجه به آنچه مطرح شد، حیف است که با رایحهی اصلی عطر یا ادکلن انتخابی به طور کاملتر آشنا نشوید. نتهای ابتدایی عطر به معنای واقعی کلمه و تنها در عرض چند دقیقه از بین میروند، بنابراین شما نمیتوانید ماهیتِ رایحهی واقعی عطر را حس کنید. درواقع رایحهی اصلی عطر تنها پس از آمیخته شدن ترکیبات شیمیایی آن با پوست آشکار میشود و طبیعتا چنین فرآیندی زمان میبرد.
به طور کلی متخصصین این حوزه اعتقاد دارند که عطرها و اُدکلنها به نور، گرما، بدن شخصی، رژیم غذایی و سطح هورمونهای فرد حساس هستند. بنابراین تنها پس از گذشت چند روز میتوان در مورد رایحهی یک عطر، تندی و مدت ماندگاری آن صحبت کرد. حتی جالب است بدانید که محیط زندگی شما یا آبوهوای منطقه هم بر رایحهی عطر انتخابی موثر است.
اصلیترین قانون در زمان تست عطر و اُدکلن، عدم دست کشیدن بر روی آن یا به اصطلاح مالش عطر است؛ چراکه با چنین کاری گرما ایجاد و مولکولهای عطر سریعتر تبخیر میشود. بنابراین به طور تصادفی استشمام رایحه را تسریع میکنید و ظرافت و رایحهی اصلی آن را از بین میبرید.
چگونه رایحهی عطر و ادکلن را ماندگارتر و حفظ کنیم؟
برای ماندگاری طولانیتر عطر، علاوه بر نکات مهمی که در زمان انتخاب آن باید رعایت کنید، که از جمله مهمترین فاکتورهای آن بررسی نسبت الکل به روغن در آن است. لازم است که به مواردی در زمان اعمال آن بر روی پوست و هنگام نگهداری توجه کنید.
بلافاصله بعد از دوش گرفتن از آن استفاده کنید!
به منظور اینکه عطر شما در تمام طول روز ماندگار باشد، عطر خود را بلافاصله بعد از حمام استفاده کنید.
برای ماندگاری بیشتر عطر، پوست خود را مرطوب نگه دارید
استفاده از لوسیونهای بدون عطر قبل از اسپری کردن عطر بر روی بدن، پوست شما را مرطوب میکند و اجازه میدهد که رایحهی عطر با ادکلن ماندگاری بیشتری در طول روز داشته باشد.
عطر یا ادکلن را به لباس اسپری نکنید!
عطر یا ادکلن را به لباس اسپری نکنید، چرا که چنین کاری مولکولهای عطر را مسدود میکند. عطر وقتی پوست طبیعی بدن شما ترکیب شود بهترین رایحه را ارائه میدهد و ماندگاری بیشتری دارد.
ماندگاری بیشتر عطر در نقاط نبضدار
برای ماندگاری بهتر رایحهی عطر، ترفند استفاده از وازلین قبل از اسپری کردن آن، بر نقاط نبض بسیار مفید است.
استفاده از عطر و اُدکلن بر روی نقاطی از بدن که نبض دارد میتواند به آزاد شدن بهتر عطر در طول روز کمک کند. بنابراین همواره سعی کنید که عطر را بر رگ گردن، بخش داخلی آرنج، مچ دست یا پشت زانوی خود اسپری کنید.
عطر را روی برس مو اسپری کنید و موهایتان را برس بزنید
اگر میخواهید عطر بیشتری در موهای خود داشته باشید، میتوانید آن را روی برس خود اسپری کنید و روی موهای خشک بمالید. به یاد داشته باشید که هیچگاه اُدکلن یا عطر را مستقیماً روی موهای خود اسپری نکنید، زیرا الکل موجود در بسیاری از عطرها میتواند باعث آسیب به مو شود.
اُدکلن و عطر خود را در جای خنک و تاریک نگهداری کنید
عطر از جمله مایعاتی است که به نوسانات دما یا رطوبت بسیار حساس است. بنابراین به جای اینکه عطرهای خود را در حمام یا محیطهای مرطوب نگهداری کنید، آن را در یک کشوی خنک و به دور از نور مستقیم خورشید نگه دارید.
عطر خود را در بطری اصلی آن نگه دارید و آن را تکان ندهید
در حالی که این کار تا حدودی منسوخ شده است، برخی از افراد هنوز دوست دارند عطر خود را در بطریهای مجزا و فانتزی ذخیره کنند. در چنین حالتی هوا میتواند وارد عطر شود و ترکیبات آن را تغییر دهد. همچنین تکان دادن عطر، مولکولهای هوا را وارد عطر و ماندگاری آن را کوتاه میکند.